torsdag 5 juli 2007

Terecension - Tie Luo Han

Från Wuyi-bergen i Fuijan-provinsen kommer både Lapsang Souchong och många av Kinas mest berömda oolongteer. De allra finaste kvalitéerna växer i skydd av bergens grottor, men den speciella, mineralrika jorden finns förstås även utanför grottorna och ger en tydlig karaktär åt allt Wuyi-te.

80% av det te som tillverkas kring Wuyi-bergen är oolongte, och de fem mest berömda Wuyi-oolongerna är Da Hong Pao (som är ett av Kinas mest berömda teer över huvud taget), Shin Jin Gui, Bai Ji Guan, Rou Gui och Tie Luo Han. Alla Wuyi-oolonger är ganska mörka och högoxiderade, och efter att ha tagit med ett anonymt mörkt oolongte från Kina har jag blivit förälskad i den söta, mustiga smaken av ett mörkt oolong. Under ett besök på In the Mood for Team, då jag egentligen hade bestämt mig för att inte köpa mer te, fick jag lukta på en öppnad förpackning av Tie Luo Han.

Till och med tebloggaren tycker att 180 kr/hg för te är dyrt, men den söta, fylliga doften av riktigt mörk choklad tilltalade mitt chokladälskande sinne till den grad att jag tog upp plånboken. Jag vet inte om jag ångrar det eller inte. Tie Luo Han är det mest superba te jag hittills har druckit i mitt liv, och puttar ner China Jasmine Pearls till en andra plats. Fylligheten hos det bryggda Tie Luo Han är riktigt mörk, på gränsen mot svart te, men samtidigt helt utan bitterhet, med en söt bakgrund och en eftersmak som ligger kvar på tungan långt efter det att sista dropparna är slut. De tydliga tonerna av mörk choklad ligger kvar i teet åtminstone de första tre bryggningarna tillsammans med en lätt touch av kryddnejlika och järnrika mineraler. Jag har testat att brygga det upp till sex gånger och det är fortfarande ett smakrikt te, om än inte lika fantastiskt som i början. Det finns även en liten rökig ton i det, och det skulle säkert gå att blanda med lite Lapsang om man vill förstärka den.

Varför skulle jag ångra ett sådant inköp? Därför att man inte riktigt vill gå tillbaka till enklare teer när man vet var man missar.

För den som inte bor i Stockholm finns Wuyi-teer att beställa över internet från bl.a. http://www.teaspring.com/ och http://www.houdeasianart.com/

2 kommentarer:

Anonym sa...

Måste ju provas! Men vore det inte synd att blanda med lapsang?

Anonym sa...

Teet är såpass kraftigt i smaken att en liten mängd lapsang knappt skulle märkas.

Men jag har snart slut på det här teet. Det är illa. In the Mood for Tea har ju sommarstängt :(