måndag 12 maj 2008

Bubbelte

Jag hade knappt hört talas om bubbelte innan jag kom till Kanada. Men jag blev snart varse om att en ”Tea Shop” i detta land i snitt inte säljer torkade teblad i lösvikt, utan säljer bubbelte. Infödda kanadensare kallar det oftast för Bubble Tea, medan invandrade asiater ofta kallar det för Pearl Milk Tea.

Första gången jag såg ett glas bubbelte antog jag att namnet var uppkallat efter de stora, svarta, geléliknande kulor som finns i bottnen på ett glas bubbelte. Dessa kulor görs av tapioka-stärkelse (som i sin tur tillverkas av en rotfrukt som heter kassava) som färgas och doppas i sockerlag. Trots sin studsiga geléaktighet är de alltså vegetariska, och ser ganska bubbelliknande ut när de simmar omkring i drycken. Smaken är vagt söt, men ganska intetsägande.

Lite efterforskningar visade dock att tapioka-kulorna i själva verket kallas för pearls/pärlor och att namnet bubbelte refererar till det skum som uppstår på ytan när man tillverkar vissa varianter av bubbelte.

Ursprunget till bubbelte sägs ligga i Taiwan och den mest ursprungliga varianten fås genom att blanda varmt svart te, söt kondenserad mjölk, honung och tapiokapärlor. Senare började man även experimentera genom att tillsätta mosad frukt, artificiell fruktsirap eller färgade tapiokapärlor, göra den på grönt te eller på sojamjölk (eftersom många asiater är laktosintoleranta) eller servera drycken kall.

I städer med en stor asiatisk invandrad befolkning, som Toronto där detta inlägg skrivs, finns det en stor mängd Bubble Tea Shops som erbjuder drycken i hundratalet olika varianter för kunderna att sörpla upp i gigantiska sugrör. Tapiokapärlor tillsätts även i smoothies och juicer.

Hur smakar det då? Jag får erkänna att jag inte blev särskilt imponerad första gången jag testade på bubbelte. Drycken var överdrivet söt, blaskig och smakade artificiellt. Andra gången var inte mycket bättre. Men jag siktar på att försöka göra eget bubbelte om jag lyckas hitta tapiokapärlor i Sverige. Den grundläggande ingredienslistan är det inget fel på, så det borde gå att göra en riktigt god variant.

De första bubbelte-butikerna (Bubble Tea and Friends, t.ex.) har förresten börjat poppa upp i Stockholm. DN var inte imponerade, men varför inte bilda sig en egen uppfattning?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Alla kinesiska matbutiker i Stockholm har påsar med små gröna och vita tapiokakulor. Jag vet inte om de passar till te dock...

Jag har druckit ganska god läsk i japan med små färgglada bollar i annars - jag antar att det var tapioka detr också.

TeBloggaren sa...

Tack för tipset!

Liv sa...

Jag har faktiskt köpt tapiokapärlor för att kunna göra mitt eget bubbelte. Drack det med skräckblandad förtjusning i New York och har sedan velat testa igen. Det fanns ett bubbelte-café i Stockholm tidigare, hette Bubble tea and friends. Tyvärr har dom, så vitt jag vet, stängt.

TeBloggaren sa...

Hej, Liv! Tråkigt att höra att bubbelte-caféet har slagit igen. Förhoppningsvis försöker någon öppna en liknande snart igen. De flesta globala trender brukar ju nå Sverige förr eller senare :)

Tekoppen sa...

Låter väldigt läskigt, men om jag lyckas uppbåda tillräckligt mycket mod ska jag prova.

Anonym sa...

This program is intended to recover lost passwords for RAR/WinRAR archives
of versions 2.xx and 3.xx. http://www.passwordrecoveryforrar.
tk The free professional solution for recovering lost
passwords to RAR and WinRAR archives.

I know this website presents quality based articles and
other stuff, is there any other web site which presents such stuff in quality?

Anonym sa...

Ska nog åka till Kanada nu!