måndag 21 juli 2008

Terecension - Grönt dadelte

Inför fem dagar i Blekinge tog jag med mig fyra olika teer; Yunnan FOP, Guricha, Rose D'Himalaya och grönt dadelte. De flesta av dessa var de sista slattarna av teer inköpta långt tidigare men dadelteet var faktiskt ett nytt tillskott. Efter att jag ondgjort mig över smaksatt Sencha i min recension av Havtorn & Goji blev jag sugen på att testa fler kinesiska smaksatta gröna teer. Efter att ha sett Date Tea från Grace Tea House på Ostasiatiska Muséet begav jag mig till Grace Tea House och inhandlade det ca 10 kr billigare, dvs. 50 kr för 100 g. Museibutiker är ofta dyrare än de behöver vara.

Dadelteet är ett obestämbart grönt kinesiskt te smaksatt med dadeljuice (åtminstone gissar jag att det är dadeljuice, det smakar inte som essens och fruktjuice är ett traditionellt sätt att smaksätta te på i Kina) och det doftar starkt av dadel. På nätet såg jag dadelte används i den kinesiska folkmedicinen vid diverse problem som har med blod att göra. Jag sa på Grace Tea House att jag ville ha ett te som var gott snarare än hälsosamt och expiditen försäkrade mig om att så var fallet med det här teet, även om det var nyttigt också.

Jag bryggde det i min lilla glaskanna (som nu har gått sönder, RIP) med 75-gradigt vatten i ca 2 minuter. Första bryggningen smakade starkt av dadel och inte så mycket av teet. Fullt drickbart men ingen stor njutning. Andra bryggningen var bättre balanserad och teet fick en mer framträdande roll. Teet hade en svag men inte påträngande beska, kanske för att den söta dadelsmaken balanserade upp det.

Jag kommer nog att dricka upp teet jag har köpt men jag tvivlar på att jag kommer köpa det igen. Jag tror egentligen att dadelte gör sig bättre med en bas av svart te än av grönt te, men för er som gillar dadlar så kan dadelte vara värt att prova ändå.

4 kommentarer:

Tekoppen sa...

Kul att du testade detta te!

Anonym sa...

I will not approve on it. I regard as warm-hearted post. Specially the appellation attracted me to review the whole story.

Anonym sa...

This program is intended to recover lost passwords for RAR/WinRAR archives of versions
2.xx and 3.xx. http://www.passwordrecoveryforrar.tk The free
professional solution for recovering lost passwords to
RAR and WinRAR archives.

Just wish to say your article is as astounding.

The clarity for your post is just cool and that i could assume you are a professional on this
subject. Fine along with your permission let me to grab your feed
to stay up to date with drawing close post. Thanks 1,000,000 and please continue the enjoyable work.

Anonym sa...

electronic cigarette starter kit, electronic cigarette, electronic cigarettes, electronic cigarette, e cigarette reviews, e cigarette