onsdag 9 maj 2007

Recension - Steam

Tebloggaren hade inte särskilt bråttom över lunchen en veckodag och beslöt sig för att leta upp den nya dumplingbar som det hade stått en notis om i en av våra större morgontidningar. Det tog en stunds solig promenad längs S:t Eriksgatan innan jag lyckades lokalisera Steam, som ligger i närheten av Vanadisplan, ungefär 10 minuters promenad från Odenplan.

Steam är ett sparsmakat inrett hål i väggen och det är uppenbart att maten inte är menad att ätas på plats. Det finns en bänk längs enda väggen att sitta på och vänta, men inga bord eller stolar.

Steams matutbud består av fyra olika sorters dumplings (kycklig, räka, fläsk och lax), samt Pekinganka. Dumplings är, för den oinvigde, fyllda knyten med tunn deg som ångkokas. Dumplingarna (de som vet hur man egentligen böjer ordet i plural får gärna berätta det) serveras antingen för sig själva, med grönsaksris eller med nudelsoppa. Tebloggaren valde 8 dumplings med nudelsoppa för priset av 85 kr, och valde 3 lax, 3 räkor och 2 fläskdumplings. I lunchpriset ingick oolongte, med möjligheten att köpa till jasminte (25 kr) samt en annan sorts te. Jag tyckte att 25 kr var väl dyrt för jasminte och skulle - säkert föga förvånande för trogna bloggläsare - ha valt oolongte även om jasminteet var gratis. Hon hade en kaka pu-er stående vid disken, men jag frågade inte ifall man kunde få pu-er-te om man så önskade. Jag borde också ha frågat om man kunde få vinäger till dumplingarna om man inte valde ris eller nudelsoppa, eftersom dumplings traditionellt serveras med vinäger i Kina.

Jag frågade kvinnan som hade Steam om vad det var för sorts oolongte och hon erkände att hon inte riktigt visste, utan att hon använde In the Mood for Tea som tekonsulter. Det bådade gott, och vid närmare inspektion av tebladen, som kom i en lyxigt rymlig tepåse, framlade jag teorin att det var ett medeloxiderat eller mörkt oolongte.

Jag hade en ganska stor transportsträcka att ta mig innan jag kom till ett lunchrum, och ungefär en deciliter av soppan läckte ut på vägen genom ett olämpligt litet hål i soppburkens lock. Jag tog ur tepåsen ur min vattenkopp efter ungefär hälften av rekommendationen "max 10 minuter" eftersom jag föredrar underbryggt oolonge framför överbryggt. Väl redo att äta fann jag att de breda risnudlarna i soppan var intressant al dente, och simmade i en tämligen mesig men ändock god buljong med ilagd koriander och chiliringar.

På Steam hade jag blivit informerad om att hennes dumplings inte riktigt var som de kinesiska, vilket stämde. Fyllningen hade mycket lösare konsistens än de dumplings jag har ätit tidigare, något som inte riktigt föll mig i smaken. Jag gillar den mjuka degen runt dumplingen, men det är trevligt ifall den balanseras upp av något krispigt i fyllningen, som koriander, bambuskott eller vattenkastanjer. Eller ifall det finns något tuggmotstånd alls i fyllningen. Det saknades i lax- och fläskdumplingarna, medan räkdumplingarna hade en något bättre konsistens. Smaken var det inget större fel på, men när det gäller dumplings får man en större smakupplevelse på Deluxe.

Teet då? Första bryggningen var lite underlig jämfört med andra mörka oolonger som jag har druckit eftersom försmaken var söt och eftersmaken var något besk. Det normala är tvärt om. Teet var dock ändå gott, och eftersom det verkade vara av god kvalité bryggde jag det en gång till. Det resulterade i ett mer balanserat te med toner av mörk honung. Gott.

Jag tycker det att det är väldigt trevligt att möjligheterna att äta dumplings sprider sig i Stockholm, och att fler asiatiska restauranger serverar oolongte till maten. Steam skulle behöva jobba lite på sina dumplingrecept, och gärna bredda sitt dumplingsutbud också, men som pionjär-dumplingbar är den berömvärd.

Var? - S:t Eriksgatan 118

När? Lunch mån-fre, öppet till 19 på onsdagar

(Dumplingarna på bilden har inget samband med Steam)

Inga kommentarer: