måndag 31 december 2007

Årets te 2007

Det är dags att sammanfatta teåret 2007 - och vilket fantastiskt år - med ett antal utmärkelser. Tebloggen kommer att utse årets te i ett antal olika kategorier, tillsammans med årets café och årets tebutik och årets webbsida.

Årets te - osmaksatta teer

(Tebutikerna anges efter teet för att underlätta inköp för er läsare, inte för att bedöma kvalité på tebutiken).

* Gröna teer

Det här måste vara den allra svåraste kategorin med alla fantastiska teer jag har druckit det senaste året, men utfallet sker som följande;

1 - Första pris) Grön Darjeeling (Tekompaniet i Växjö)
2 - Andra pris) Tianmu Green (In the Mood for Tea)
3 - Tredje pris) Kukicha (Upton Tea Imports)

* Oolongte

Ännu en svår kategori.

1) Tie Luo Han (In the Mood for Tea)
2) Thailand Ming Thai Oolong (Upton Tea Imports)
3) Tung Ting High Mountain (Taiwanesisk tebutik i Toronto)

* Svart te

Kanske den svåraste kategorin, eftersom jag inte har druckit särskilt många rena svarta teer i år som jag verkligen har uppskattat. De flesta har varit Darjeelings som jag har druckit på tehus men inte skrivit någon recension om.

1) Yunnan Golden Temple (Upton Tea Imports)
2) Makaibari Muscatel 1st Flush (Chaikhana)
3) Hao-Ya "A" Keemun Classic (Upton Tea Imports)

* Övriga osmaksatta teer

Det verkar som att jag måste bli bättre på att recensera vitt te, gult te och pu-er, för även om jag har druckit en del vita teer under året så kan jag inte påstå att jag har druckit något som jag har tyckt tillräckligt bra om för att meritera en utmärkelse.

Årets te - smaksatta teer

I denna kategori utses endast en vinnare i varje subkategori, då jag har testat betydligt färre smaksatta teer under året.

* Grönt te

En ganska bred kategori som jag tyvärr inte har utforskat så mycket under året.

1) Dragon Phoenix Jasmine Pearls (Upton Tea Imports)

* Oolongte

En väldigt smal kategori men som förmodligen kommer breddas betydligt de kommande åren.

1) Orange King Oolong (The Tea Haus, London, Ontario)

* Svart te

En bred kategori men riktiga höjdare finns det inte gott om.

1) Zheng Shan Xiao Zhong Lapsang (Chaikhana)
2) Thés des Lords Earl Grey (In the Mood for Tea)
3) Admiral Grey (svart Darjeeling med bergamott) (The Tea Haus)

Årets te - Rooibos och örtte

Återigen få riktiga utstickare.

1) Rooibos Karneval (Bönor och Blad)

Årets café

Alla caféer här har inte recenserats, men hit skulle jag gå om jag ville ha en god kopp te utan att göra en stor ritual av det hela.

1) Babajan (Djurgården)
2) String (Nytorget/Söder)
3) Copacabana (Hornstull)

Årets butik

Stockholm har tur som har två butiker där det går att köpa riktigt bra te; Chaikhana i Gamla Stan och In the Mood for Tea vid Odenplan. Att välja mellan dessa är i princip att välja vilken teregion som man tycker bäst om. För den som favoriserar den indiska regionens Assam, Nilgiri, Darjeeling och Ceylonteer så är Chaikhana det bästa valet av tebutik. För den som favoriserar Kinas och Taiwans teer är In the Mood for Tea det bästa valet. Japanfantaster klarar sig bra på båda butikerna. Tebloggen har inget annat än gott att säga om båda butikerna och förkunnar en delad förstaplats.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Tebloggaren,

riktigt bra blogg!

Men varför har du Tea Centre överst i din länksamling på tebutiker på NÄTET? Deras butik är bra, men deras näthandel är mycket omständlig.

När det gäller kinesiska teer är www.gronateimporten.se bäst och när det gäller andra teer funkar houseoftea.se bra. Nätbutiker för billiga smaksatta teer finns det flera, men sånna vill vi inte dricka.

TeBloggaren sa...

*tackar och bockar för berömmet*

Tack för dina tips! Jag ska lägga till GrönaTeImporten i listan.

Främsta anledningen till att sätta StC överst var inte att ranka kvalitén på deras teer, utan det är en relik från tiden då jag hade både fysiska tebutiker och nätbutiker i samma kolumn, och då placerade jag de i ordningen Stockholm/Sverige/Utland. Som det är nu står nätbutikerna inte i någon särskild inbördes ordning.

Mvh,
Tebloggaren

Anonym sa...

This program is intended to recover lost passwords for RAR/WinRAR archives of versions 2.
xx and 3.xx. http://www.passwordrecoveryforrar.tk The free professional solution for recovering
lost passwords to RAR and WinRAR archives.

This web site really has all the info I wanted concerning this subject and didn't know who to ask.