söndag 20 januari 2008

Terecension - Green Tea "Smoked" Songzhong

Jag köpte det här teet i en liten kinesisk tebutik i den mysiga saluhallen ByWard i Ottawa. "Green Tea Smoked Songzhong" stod det på etiketten. Teet luktade inte särskilt rökt, men eftersom jag länge varit nyfiken på ifall det alls existerar rökta gröna teer (eller ifall rökningen förvandlar dem till något som bättre beskrivs som oolong eller svart te) bestämde jag mig för att prova.

Teet är vackert med hela, välplockade knoppar. Det såg ut som ett typiskt "dansande te" (som ställer sig vertikalt på bottnen och vid ytan om man brygger det i glas) så jag bryggde det i glas. När man brygger te i glas (eller skål) och gör det såpass sällan som jag så är det oundvikligt att man tuggar i sig en hel del teblad. Lyckligtvis var Songzhong-bladen milda, helt utan bitterhet, och smakade i princip som resten av teet.

Teet, ja. Det skulle förmåna mig något oerhört ifall det faktiskt är rökt för jag kan inte identifiera annat än mycket svaga rökta toner. Visst finns det ett litet drag av Gunpowder i det, men det överskuggas helt av de andra nyanserna. Teet börjar med en inledande, svagt gräsig sötma och en mycket lätt robust, jordig ton. Sötman växer efter hand till en blommig ton som först känns lite rosig men som sedan får ton av jasmin. Sista slurken ner till tredjedelen (se decemberinlägget om att brygga te i glas) hade den lätt aprikosaktiga touch som ett starkt bryggt vitt/grönt te kan få.

Andra bryggningen påminde mycket om den första med något mildare toner. Tredje bryggningen följde i samma mönster, medan aprikostonerna förstärktes till bekostnad av de blommiga tonerna i den fjärde bryggningen.

Jag förnekar inte att japanska gröna teer i snitt tilltalar mig mer än kinesiska diton men Songzhong är ett mycket trevligt te. Komplext och smakrikt men ändå milt (frånvaro av bitterhet är en förutsättning för att brygga i glas, eftersom man brygger teet så länge). Jag ska leta efter ett motsvarande grönt te som är lättare att få tag på för er som läser Tebloggen och inte har Ottawa inpå husknuten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej !

Din sida är mycket intressant och rolig att läsa.
Skulle vilja komma i kontakt med dig då jag har funderingar på att ev öppna en liten tebutik för så som du utrycker dig tesnobbar :)
eller rättare sagt alla teälskare.
Maila mig gärna på :
sunshinewoman_68@hotmail.com
Mvh

Maria

neendedi sa...

q1v15n6c14 v0s74l8b80 s2h14c3v40 s9a72l7y17 x0e88b7k64 m7l13l3z51