söndag 10 februari 2008

Terecension - Tongyu Mountain Green

När jag öppnade den här provsmakningsförpackningen från SpecialTeas för första gången och bryggde China Tongyu Mountain Green var jag inte särskilt förtjust. De torkade tebladen var långa, lätt virade och vackert blågröna med silvriga strimmor och hade en vag doft av anis. So far, so good. Jag bryggde det i ca 75 grader i de 4 minuter som rekommenderades på förpackningen, och fick ett te en tydlig kinesisk bas och ett lätt bett av bitterhet, men utan andra utstående kvalitéer. Jag drack upp det men utan större njutning.

Ovillig att ge upp bestämde jag mig för att brygga det igen en dag senare, den här gången i lite lägre temperatur; runt 70 grader, och i ca 3 minuter. Resultatet blev ett te som var väldigt lätt utan att vara vattnigt. Det hade tydlig kinesisk kropp (höaktiga, varma, örtiga toner i motsats till de mer algiga, grönsaksaktiga japanska gröna teerna) men ingen komplexitet. Det var ändå en förbättring jämfört med första bryggningsförsöket och jag gjorde en andra bryggning på samma teblad med samma vattentemperatur men lite längre bryggtid.

Andra bryggningen blev intressantare. Bitterheten från första bryggförsöket kunde anas, men inte till den grad att det störde. Jag undrar om det inte snarare är den "positiva bitterhet" som kineserna kallar Gan; en mynta-aktig bitterhet som följs av en sötaktig upplevelse i munnen. Det första, dominerande smakintrycket var den kinesiska kroppen, som sedan överlagrades av toner som drog mina tankar åt thaibasilika och fänkålsfrö. Lite lakritsaktigt, lite mynta-aktigt. Och efter dem en eftersmak av bröstsocker. Eftersmaken hade kunnat vara längre eller lenare, men den är inte dum.

Tonyu Mountain Green är ingen omedelbar favorit, och inte speciellt nog eller billigt nog (65 kr/hg) för att jag ska beställa mer av det, men efter andra bryggförsöket kan jag åtminstone konstatera att jag kommer dricka upp resten av provsmakningsförpackningen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu är det jag igen, hehe!
Jasminessence sa du?! Var hittar jag det? Är det samma sak som eterisk olja från jasmin? Måste testa!

TeBloggaren sa...

Hej Katarina,

Jag våga inte lova att eterisk olja från jasmin och jasminessens är samma sak. Om du köper eterisk jasminolja finns risken att den inte är tänkt att använda för matlagning/förtäring, utan bara för massage/aromterapi ect.

Jag skulle föreslå att du mailar Stockholms Eter- och Essencefabrik (http://www.essencefabriken.se/) och hör med dem. De har dessutom postorder om man inte bor i Stockholm.

Mvh,
Tebloggaren