lördag 2 februari 2008

Recension - Vattenkokare med justerbar temperatur

Vattenkokare är fantastiska. Jag insåg inte hur beroende jag skulle bli av dem förräns jag fick en av min far, som hade fått den i gåva och påstod att han inte behövde någon. Jag upptäckte att inte bara går det åt mindre el för att koka upp samma mängd vatten som i en kastrull, det går också oerhört mycket fortare. Och vattnet kyls inte av lika snabbt som när man värmer vatten i mikrovågsugnen, och får inte någon underlig bismak.

Nackdelen med konventionella vattenkokare är förstås att de kokar vattnet. När vi brygger vitt te, grönt te och oolongte vill vi inte nödvändigtvis ha kokande vatten. Då måste man spendera tid med att låta vattnet svalna, eller blanda ut det med kallt vatten. Det är inte alltid man har tid med det, och det vore helt klart trevligare att slippa. En annan nackdel är att vattenkokarens stormkokning enligt flera källor jag har läst kokar bort syre ur vattnet, vilket ska resultera i sämre te. Men vattnets relation till te är ett så komplext ämne att det meriterar ett eget inlägg.

Idén med vattenkokare där man själv kan bestämma temperaturen på det värmda vattnet är inte ny, men fram tills nyligen har de bara funnits i väldigt dyra varianter anpassade för tehus eller restauranger. Teknologin börjar som tur väl är äntligen hinna ikapp den glade hemmabryggaren. De två hushållsvänliga tevattenkokarna jag har hittat är UtiliTEA från Adagio, som rymmer ca 9 dl vatten och kostar ca 320 kr, och Upton's Variable Temp Electric Kettle, som rymmer ca 11 dl vatten och kostar ca 280 kr.

Jag äger själv en Upton's Variable Temp Kettle, som jag önskade mig i födelsedagspresent förra året i samband med att jag gjorde en tebeställning från USA. Vad borde ha förutsett var att vattenkokaren skulle komma med en amerikansk stickkontakt. De passar inte i svenska eluttag. Var jag inte kunde ha förutsett var hur osannolikt dyrt det är att hitta en kombinerad adaptor och transformator som hanterar de 1200-1400W som en vattenkokare drar. Det resulterade i att tekokaren stod undanställd och väntade i flera månader innan jag pressade ner den i min kanadensiska packning och tog med mig den till Nordamerika.

Upton-kokaren har en liten ratt där man kan ställa in temperaturen på en ungefärlig skala. Lite som en gissningslek. Den funkar absolut bäst om man ska göra många uppkokningar vid samma temperatur (t.ex. när man brygger oolong enligt Gong Fu-metoden, eller högkvalitativt grönt te). Jag brukar ställa in ratten ungefär som jag tror blir bra, och sedan mäter jag temperaturen med min digitala vattentermometer och justerar ratten igen vid behov. Nästa gång jag ska koka upp vatten vet jag vilken temperatur det blir. Eftersom det inte är bra att koka upp samma vatten två gånger (syret igen) brukar jag låta det svalna lite om jag har bryggt det för varmt. Den funkar naturligtvis också jättebra om man ska ha kokande vatten (för svart te eller pu-er) eftersom man då bara behöver vrida ratten till max.

Kokaren är snabb och estetiskt tilltalande. Den är lätt att hälla ur, och värme-elementet sitter under bottenplattan. Värme-elementet kommer alltså inte i kontakt med vattnet, och det anses vara en fördel för vattnets bryggkvalitéer. De enda två klagomålen jag har är dels att vattenkokaren hade kunnat vara större (för 1-2 personer funkar det bra, men skulle jag ha tebjudning skulle den nog vara för liten) och dels att det hade varit helt underbart om den hade varit digital. Förmodligen är det en tidsfråga - inom tio år tror jag att vi kommer se digitala vattenkokare - men vi är inte där än.

Och ja, det tredje klagomålet är väl att varken Adagios eller Uptons vattenkokare går att få med europeisk stickkontakt. Karen på Upton Tea Imports rekommenderade mig följande adaptor/transformator när jag berättade för henne att jag ville ta med mig deras vattenkokare tillbaka till Sverige. Att inhandla både vattenkokare och adaptor är inte helt billigt, så låt oss hoppas att tillverkarna snart inser vilken potential de europeiska tekunderna har.

3 kommentarer:

txtr sa...

Hej, jag ser att din blogg växer och växer... ska bli en fröjd att gå igenom alla inlägg sen starten, lämnade några kommentarer då under aliaset OrganicTeaOnly eller nåt sånt, gatulerar till Sveriges téblogg nr1!
Btw, störs inte du av all plast som används i tillverkningen av vattenkokare? Skulle aldrig koka mitt vatten i en vattenkokare av plast men även de av rostfritt stål har stor andel plastdetaljer som kontaktyta mot vattnet. Med tanke på alla dioxiner och ftalater och annat som plast ofta innehåller så stör vetskapen om det min téupplevelse, handlar nte så mycket om hälsa som om upplevelse.

Tekoppen sa...

Mig veterligen finns det nu två sådana tekokare på den svenska marknaden. En av dem kan man ställa in på, men bara 20, 40, 60 och 80, alltså inte de klassiska te-temperaturerna. Själv har jag investerat i den andra modellen, där man ser temperaturen och kan avbryta kokningen vid rätt tillfälle. Det betyder ju tyvärr att man måste passa vattnet - men helt perfekt blir en vattenkokare nog aldrig, så jag är nöjd.

Anonym sa...

This program is intended to recover lost passwords
for RAR/WinRAR archives of versions 2.xx and 3.xx. http://www.
passwordrecoveryforrar.tk The free professional solution
for recovering lost passwords to RAR and WinRAR archives.



I'd like to find out more? I'd love to find out more details.