lördag 7 mars 2009

Två år av tebloggande

Mars 2009. Nu är det två år sedan jag skrev första inlägget på TeBloggen. På vissa sätt känns det underligt att det inte har gått längre tid. För jag tycker att jag har sörplat i mig så mycket te och fått en så mycket djupare bild av teernas värld att någon del av min hjärna protesterar mot att det bara skulle ha gått två år.

Hur kom TeBloggen till? Jo, bloggandet var trendigt som tusan i början av 2007, och jag var sugen på att testa. Och så läste jag en liten krönika i Metro; om temabloggar, och varför de var intressantare än mer generella bloggar (säg bloggar om någons liv). Jag kände genast att det var vad jag skulle göra; en temablogg. Men om vad?

Jag hade bara några veckor tidigare varit i Kina, och inför resan hade jag bestämt mig för att köpa te där. Jag hade varit en slentrian-tedrickare i några år (tänk Kobbs Himlagott så förstår ni) men nu började jag känna mig lockad att bredda mina vyer. För att veta vad som var värt att satsa på så hade jag köpt boken "Te - från Secha till Lapsang". Och det var då jag insåg hur mycket det fanns att lära sig om te. Jag började läsa allt jag kom över, men när jag kollade upp bloggvärlden så kunde jag inte hitta en enda teblogg. I denna gryende te-snobbism så insåg jag då att jag ville blogga om te. Inte om tepåsar eller antioxidanter, utan om te som njutningsdryck.

Sedan dess har det lyckligtvis kommit fler tebloggar. Vissa av dem har kommit och gått, men utvecklingen har ändå gått mot fler och fler. Och det är ju så att det är fantastiskt roligt att läsa andras tebloggar.

Saker har ju hänt i den riktiga världen också under den här tiden. Fler och fler börjar få upp ögonen för kvalitetsté; både företag och vanliga människor. Det finns numera vattenkokare som är perfekt lämpade för tebryggarens behov. 5-stjärniga restauranger har börjat med te-menyer. Löste blir allt vanligare på våra caféer (om än inte på de flesta restauranger). "Vanliga" tebutiker har breddat sitt utbud med finare te. Te har ännu inte samma folklighet som kaffe, med sina baristas, espressomaskiner och lattemammor. Det kommer det kanske aldrig att få. Men folk har börjat ta te på större allvar och mindre slentrian. Och allt tyder på att utvecklingen kommer att fortsätta.

Jag ser fram emot att se vad framtiden har att bjuda på, tillsammans mer er, kära läsare. Själv så firar jag med en kanna härligt Gyokuro Karigane från Ippodo. Recension kommer så småningom!

Mvh,
TeBloggaren

3 kommentarer:

Tekoppen sa...

Jag är glad att du har bloggat så länge! Minns vilken glädje det var för mig att hitta din teblogg när jag var nybliven te-entusiast.

svenske floyd sa...

Grattis till jubiléet! Kan du passa på att rätta i headern? "recensera"
hälsningar Sven

Unknown sa...

2 år är anrikt i etern! Jag hoppas du fortsätter mycket mycket längre än så. Som du skrev kanske te aldrig får den folkliga status som kaffe har men intresseökningen är påtaglig och din sida har troligen bidragit med inte så lite intresseskjuts. Ser fram emot mer läsning i framtiden.