måndag 9 april 2007

Recension - Café Fix


Caféet jag och min vän först hade tänkt fika på hade stängt för kvällen. Närmaste café vid detta norra hörn av Fridhemsplan var Café Fix. Jag anmärkte till min vän att namnet mest lät som en holländsk coffeshop, men även om vi inte var så tända på att röka hasch valde vi att gå dit. Tursamt nog var det inte den kvalmiga, lätt söta doften av haschrök som mötte oss utan ett trivsamt, medelstort café med doft av sötebröd. Inredningen var modern men mysig, med mjuka soffbänkar längs väggarna och stoppade stolar på andra sidan borden. Jag vet inte om torsdagskvällar är en vanlig fikakväll eller om caféet helt enkelt är populärt, men mycket folk var där. Jag och min vän lyckades dock få ett av de fåtal lediga borden.

Den första positiva överraskningen när vi gick till disken för att beställa var telistan. Jag räknade den till 33 olika sorters löste. De flesta var smaksatta svarta teer men det fanns även ett stadigt utbud smaksatta gröna teer och rooibosteer. Chai med varm mjölk/chai latte fanns även på menyn för några kronor extra jämfört med de övriga teerna. Tebloggaren gör en mental anteckning att hon ska skriva ner priset på te för framtida recensioner. Både jag och min vän beställde chai latte, som serverades i jumbomuggar med egen tekula. Jag minns priset som rimligt. Teet var gott, men inte den bästa chai latten jag har druckit.

Av sötsaker fanns där ett inte allt för stort men ändå fullgott utbud. Värt att nämnas är ett litet men spännande utbud av chokladpraliner, där jasminpralinen fångade tebloggarens blick. Att återvända till caféet och testa en jasminpralin tillsammans med en kopp jasminte känns nästan som ett måste. Det fanns gott om mackor och andra maträtter att välja på.

Café Fix får minuspoäng för sitt dåliga utbud av osmaksatt svart och grönt te, samt att telistan saknade lapsang, men många pluspoäng för det stora utbudet och för att teet serverades i generösa mängder. Det är tydligt att Café Fix är ett café som gillar te och bryr sig om sina tedrickare.

Adress: S:t Eriksgatan 35, Stockholm

1 kommentar:

Anonym sa...

bra start